• Minutes Miles March 2013

    Wanneer ik ga hardlopen loop ik eigenlijk best vaak dezelfde route. Dat doe ik voornamelijk uit gemak. Ik ren de deur uit en ik weet precies hoe lang mijn hardlooprondje ongeveer duurt. Bovendien hoef ik niet na te denken waar ik precies heen moet. Op de automatische piloot sla ik links- of rechtsaf. Behalve dat steeds dezelfde hardlooproute een beetje eentonig is, heb ik het gevoel dat het afleggen van steeds dezelfde afstand er bovendien voor zorgt dat ik mezelf kan ‘toetsen’. Door de tijd in de gaten te houden, kan ik precies zien of ik een betere of slechtere run heb gedaan dan de vorige keer.

    Onderzoek heeft aangetoond dat onze hersenen verschillend omgaan met ‘afstand’ en ‘tijd’. Wanneer we bij het hardlopen in de buurt komen van de finish, maken we bewust of onbewust een ‘eindsprint’. Wanneer we echter afspreken een bepaalde tijd te lopen, bijvoorbeeld een half uur, dan ervaren we dat als een aaneengesloten prestatie: je hardloopt een half uur en legt jezelf niets op qua afstand. Het aanhouden van een constante snelheid is in dat geval veel waarschijnlijker.

    Zowel het hardlopen van een bepaalde afstand als het hardlopen van een bepaalde tijd hebben voordelen en nadelen. Afhankelijk van je doelstelling, kan je voor het een of het andere kiezen. Lees verder om hier meer over te weten te komen.

    Tijd

    … om ‘feeling’ te krijgen de inspanning die je levert

    Wanneer je je trainingen baseert op het hardlopen van een bepaalde tijd, zal je over het algemeen beter luisteren naar je lichaam. Je zal beter kunnen aanvoelen welk tempo je je lichaam langere tijd kan volhouden. Dit is een van de belangrijkste vaardigheden bij het hardlopen. Als je een bepaalde duur loopt, let dan op de snelheid van je ademhaling en let op hoe je benen aanvoelen. ‘Feeling’ krijgen met de inspanning die je levert is cruciaal. Als je eenmaal je tempo gevonden hebt, check dan eens per maand hoe ver en hoe snel je met dat tempo loopt.

    … om geestelijk tot rust te komen

    Meten is weten, maar het bijhouden van je afgelegde afstand in een bepaalde tijd kan soms ook frustrerend zijn. Als je een tijdje niet gehardloopt hebt of als je je gewoon niet op je best voelt, kan je gebruikelijke run een behoorlijke domper zijn. Je wordt nog eens extra op de feiten gedrukt dat je die dag niet op je best was. Dit kan weer leiden tot demotivatie voor je volgende run. Let daarom eens niet op ‘de getallen’, maar geniet gewoon van het hardlopen zelf.


    Afstand

    … om je tempo te ontwikkelen

    Als je eenmaal weet wat je tempo is, kan je vanuit daar je tempo verder gaan ontwikkelen. Heb je een doel om voor te gaan hardlopen? Bijvoorbeeld een hardloopevent waar je binnen een bepaalde tijd een bepaalde afstand wilt afleggen? Door de resultaten van je trainingen te meten, kan je je ‘finish instincts’ aanboren om dat doel te behalen en indien nodig je tempo te verhogen.

    … om je power op het juiste moment in te zetten

    Veel hardlopers maken aan het einde van hun run een ‘eindsprint’. Dit gebeurt ook vaak aan het einde van een herhaling. Waneer je bijvoorbeeld 15 minuten rent, 1 minuut loopt en weer 15 minuten rent, maak je aan het einde van de 15 minuten nog een kort sprintje. Het is echter beter om de energie voor deze sprint te verdelen over je hele run, door een hoger tempo aan te houden.

    Waar gaat jouw voorkeur naar uit? Hardlopen op tijd of op afstand? Laat het me weten in de comments!

    Bron: 1