• Nederland is een echt fietsland, maar het maken van fietstochten wordt vaak nog gezien als ‘suf’ en ‘iets voor oudere mensen’. Fietsen achterop de auto; op weg naar een mooi natuurgebied en fietsen maar. Gelukkig komt met het wielrennen het fietsen steeds meer uit het slob, want fietsen is hartstikke goed voor je. Een goede fietstocht verbetert je conditie en is een stuk minder blessuregevoelig dan bijvoorbeeld hardlopen. Bovendien kent Nederland echt super gave fietsroutes. Dus haal die stalen ros van je uit de stal en wordt fietsend fit!

    De fietsuitrusting

    Fietsen-Otto.nl
    Als je van fietsen een sport wilt maken is een goede uitgeruste fiets vanzelfsprekend een must. Het hoeft echt geen gloednieuwe fiets te zijn van een bepaald merk, maar het is wel fijn als je kan afwisselen in een aantal versnellingen. Verder is het ook handig om te kijken op wat voor soort terrein je vaak zal rijden. Zijn dit voornamelijk bospaden, dan is de aanschaf van een mountainbike fijn. Rijd je voornamelijk op asfalt, dan kan je bijvoorbeeld denken aan een trekking fiets. Trekkingfietsen zijn over het algemeen lichter dan cityfietsen, wat gunstig is voor langere fietstochten. Wil je echt snelheid maken, dan kan je denken aan een racefiets of bijvoorbeeld een crossfiets. Bovenstaande trekkingfietsen en moutainbike zijn te koop bij OTTO.nl.
    Waar moet je verder op letten bij de aanschaf van een fiets? Belangrijk is dat de fiets bij je lichaam past. Dit betekent niet alleen dat je je fietszadel op heuphoogte kan afstellen. Bij de aanschaf van een nieuwe fiets kijk je ook naar de kanteling van je zadel, de hoogte van het stuur en hoe ver je je lichaam naar voren moet buigen. Dit is namelijk van invloed op de belasting van je lichaam. Probeer een aantal fietsen uit, maak een proefrit, kijk of je er gemakkelijk op fietst en geen ongemakken ondervindt bij het fietsen.
    Naast een goede fiets kan je overwegen speciale fietskleding aan te schaffen. Met name een fietsbroek met zemen kruis kan voor meer comfort zorgen. De zeem voorkomt schuren en verlaagt de druk op de zitbotjes. Ook het dragen van fietshandschoenen kan voor verlichting zorgen. Het vergroot het grip op het stuur en de gevoerde handpalmen zorgen ervoor dat de druk op je handen lichter wordt. Ik vind het zelf bovendien fijn te fietsen met een goede zonnebril. Het verbetert je zicht en het beschermt tegen zon, wind en vuil. Vergeet tenslotte niet om een reserve binnenband, een fietskit en een handpompje mee te nemen in geval van pech onderweg.
    fietspad

    Maak van fietsen een sport

    Grote kans dat je als kind al de vrijheid, avontuur en plezier van het fietsen al leerde. Maar hoe maak je van een fietstocht een goede cardio training? In de eerste plaats is het belangrijk een stabiel ritme vast te houden tijdens het fietsen. Dit houdt in dat je een constante druk op de pedalen moet houden. Probeer een fietsroute uit te zoeken waarbij je zo min mogelijk gehinderd wordt door onderbrekingen zoals stoplichten en kruispunten. Zoek tijdens een fietstraining verder een balans in het tempo. De versnelling waarin je fiets mag je niet laten stuiteren op het zadel, maar het moet ook niet te zwaar zijn. Een standaard tempo is zo’n 80 tot 90 omwentelingen per minuut, bij het tellen van 1 been. Tel je 60 omwentelingen per minuut, dan is de versnelling waarin je fietst waarschijnlijk te zwaar. Fietsen in een stabiel ritme zorgt niet alleen voor een goede cardio training, maar voorkomt bovendien gewrichtsschade.

    Voor een eerste fietstraining kan je zo’n 30 tot 45 minuten fietsen aanhouden. Ben je het fietsen over grotere afstanden nog niet gewend, dan kun je na de training spierpijn voelen in je bovenbenen, billen en kuiten. Ook kan je spierpijn voelen in je nek en schouders, omdat zij tijdens het fietsen voor de ondersteuning zorgen van je hoofd en bovenlichaam. Deze spieren zullen naarmate je vaker fiets zich versterken. Een goede tip is bovendien je handen regelmatig van positie te veranderen. Hiermee verlicht je de druk op je schouders en je nek. Probeer verder zo ontspannen mogelijk te fietsen, met je schouders naar achteren in plaats van gebogen.

    Als je op een serieuze manier je conditie wilt opbouwen met fietsen dan wordt aangeraden drie keer per week de fiets te pakken: twee keer per week een training van 30 tot 45 minuten en één keer per week een langere fietstocht.  Net als bij het hardlopen kan je om snelheid op te bouwen je trainingen afwisselen met intervaltrainingen. Dit doe je door sprintjes te combineren met stukken waarin je op een rustig tempo fietst. Houd een sprint minimaal 30 seconden en maximaal 5 minuten aan. Wanneer het aantal omwentelingen te hoog wordt kan je naar een zwaardere versnelling overschakelen. Wat overigens ook een leuke manier is om een intervaltraining te doen, is door een heuvelachtige route op te zoek door bijvoorbeeld het duingebied!

    Leuke fietsroutes

    Nederland is een fietsland en het internet staat barstensvol met leuke fietsroutes. Een aantal fietsroutes die mij heel erg leuk lijken:
    fietsroute-amsterdam
    fietsrout-zuid-holland-vuurtorens
    fietsroute-langs-de-maas
    Pak jij regelmatig de fiets voor een mooie fietstocht?