• In mijn vorige blogpost kon je lezen wat de voordelen van een crosstrainer zijn boven andere fitnessapparaten. Vandaag tips voor het gebruik van een crosstrainer en twee trainingsschema's!

    Tips bij het gebruik van een crosstrainer

    1. Haal de voorwaartse kracht niet alleen uit je benen, maar gebruik ook echt je armen. Op die manier zorg je ervoor dat je je hele lichaam gebruikt en het meest effectief traint.
    2. 20 minuten crosstrainen is voldoende voor een goede workout. Wanneer je meer energie hebt om 20 minuten te kunnen crosstrainen, pas dan de intensiteit aan in plaats van de duur.
    3. Doe minstens 3 trainingen per week om je conditie te verbeteren dan wel vet te verbranden.
    4. Houd tijdens de training je rug recht en probeer je buik lichtjes aan te spannen.
    5. Houd tijdens dan wel na je training je vochtgehalte op peil door voldoende water te drinken.
    6. Probeer iedere week (ervan uit gaande dat je ongeveer 3x per week traint) de weerstand te verhogen, dan wel het aantal rotaties per minuut (RPM) te verhogen.
    7. De crosstrainer maakt het mogelijk gerichte trainingen uit te voeren. Je kunt gericht je borst trainen door je palmen open te houden, gericht je rug trainen harder te trekken aan de stokken, of gericht je billen trainen door ze extra aan te spannen.
    8. Een crosstraining moet intens zijn en doelgericht. Je hoort iedere keer zwetend en uitgeput van het apparaat af te stappen.

    Als je al een tijdje gebruik maakt van een crosstrainer kan het leuk zijn wat meer afwisselend te trainen. Maar ook voor beginners kan het leuk zijn gebruik maken van onderstaande schema's.

    Klik op het onderstaande plaatje voor:

    • een snelle maar effectieve crosstraining van 25 minuten
    • een afwisselende crosstraining van 40 minuten

  • 21 Reacties

    Ik vind dat je een leuke blog hebt! Het is vrij rustig qua reacties zie ik, daarom wilde ik even wat laten horen. Ik vind je schrijfstijl heel prettig, lekker spontaan. Ook vind ik je artikelen heel leuk! Ik heb ze volgens mij allemaal gelezen.

    Reageer

    Hi Valerie. Bedankt nog voor je berichtje! Het is inderdaad nog vrij rustig bij de reacties. Maar daarom juist extra leuk om jouw berichtje te lezen :-) X Angela

    Reageer

    Goede tips. Ik heb mijn crosstrainer net binnengekregen en ik ga de trainingsschema's zeker gebruiken.

    Reageer

    Leuk om te horen! Succes met je nieuwe crosstrainer!

    Reageer

    Hoi Roos, Hoe bevalt het trainingsschema ? Heb ook een crosstrainer aangeschaft en ga deze schema's ook uitproberen ! Snap alleen niet goed het RPM verhaal. Rotaties per minuut. Dat moet ik eens uitpluizen. Maar hoor graag jouw ervaring misschien kunnen we nog tips en trucs uitwisselen !

    Reageer

    Uhhm leuke site, snap alleen een ding niet, in je tips spreek je over dat 20 min genoeg is, (bij meer energie de intensiteit aanpassen...) echter plaats je een schema van 40 min ..... wat is nou het beste? Nogmaals wel een mooie site . Cheers T,

    Reageer

    Hoi T, Sorry voor mn late reactie. Dank in ieder geval voor je compliment over de site. Altijd leuk om te horen :) 20 minuten crosstrainen is in principe voldoende om je uithoudingsvermogen verbeteren en vet te verbranden. Door intensiever te gaan trainen zal je meer spieren opbouwen, wat kort gezegd ook een langer naverbrandingseffect zal opleveren (de tijd dat je na je training nog vet verbrandt). Ik zal hier binnenkort nog een artikel over schrijven. Het 40 minuten schema heb ik voornamelijk opgenomen voor de afwisseling, als je bijvoorbeeld wel meer vet wil verbranden maar liever een niet te intensieve training wilt doen. Groetjes, Angela

    Reageer

    Hallo, 1 vraag; ik heb een Bremshey cr3 en de weerstand van dat apparaat gaat maar tot 8. Moet ik het trainingsschema dan beginnen op stand 1 op mijn apparaat? (er van uitgaande dat die van jouw schema tot 10 gaat) of ook gewoon op 3 en dan doorgaan tot 8? Fijn een schema te hebben gevonden trouwens, ze zijn lastig te vinden op internet en staan niet in de handleiding. Groetjes Roos

    Reageer

    Hallo, vraagje: is 20 minuten voldoende als volwaardige training? Of moet dit meer gezien worden in het kader van een reeks fitnessaktiviteiten (20' crosstrainer + 20' loopband +... etc.)? Ik heb namelijk zelf thuis een crosstrainer en zou graag vet verbranden, maar weet niet goed wat voldoende is...

    Reageer

    Hey, Ik heb een vraagje over de crosstraining schema's. Mijn crosstrainer heeft 8 standen. Dit schema is gebaseerd op 10 standen. Hoe kan ik het schema dan het beste lezen? Kan ik bijv. alle standen min 2 doen? Nog mijn complimenten over je site, hardstikke leuk en informatief. Ben benieuwd naar je artikelen in de toekomst! Groetjes, Roos

    Reageer

    Hey Roos, Het schema kan je gebruiken als richtlijn. Je kan inderdaad eerst proberen alle standen min 2 te doen. Kijk hoe dat voelt. Als min 2 te zwaar is, doe dan bijv. min 3 of als het juist te licht is min 1. Probeer in ieder geval het schema qua minuten helemaal af te maken. Succes! Groetjes, Angela

    Reageer

    Beste, Ik ben in het bezit van een crosstrainer. Nu ben ik op zoek naar een trainingsplan voor 65 En kan dit nergens vinden. Ik heb tot voor een jaar of 2 altijd naar de fitness geweest maar door omstandigheden is dit niet meer mogelijk, daarom heb ik mij een crosstrainer aangeschaft. Wie kan me helpen? Alvast bedankt Monica

    Reageer

    He hallo bedankt voor je tips maar ik heb 1 vraag. Kan je ook je borstspieren trainen met de crosstrainer? Of moet je daar meer krachttraining voor doen?

    Reageer

    Schema ziet er goed en afwisselend uit! Zijn er al mensen met goede resultaten?

    Reageer

    Dit blog bericht bevat zeker interessante informatie. Vaak wordt er door de aanbieders een crosstrainer verkocht en hoe je daarna verder je doel kunt bereiken, dat moet je maar zelf uit zoeken. Ik zou dit bericht graag willen aanvullen. Waaraan herken je een goede crosstrainer. Wij hebben hier ook een filmpje over gemaakt. Kijk daarvoor hier

    Reageer

    Hoi Angela, Wat een mooie blog/website heb je. Ik was aan het zoeken naar een trainingsschema voor een crosstrainer en kwam bij jou uit. Uiteraard heb ik je schema gedownload. Ik ga er vanaf morgen mee aan de gaan. Kom net van de crosstrainer af.....7,30 minuten....ppfff... ik doe het echt om af te vallen en mij fitter te voelen. Uiteraard ben ik te zwaar.... Bedankt dit je hebt willen delen..... Groetjes, Monique

    Reageer

    Goed schema! Ik ga hem zeker eens proberen wanneer ik weer eens op de crosstrainer sta. Is al weer even geleden...

    Reageer

    Hoi, Heb je ook tips als je ongetraind erop staat? Qua opbouw? Groetjes Saskia

    Reageer

    is een crosstrainer aan te raden voor nek/schouder .

    Reageer

    Hoi Valerie, Ik zie dat je naast de interessante informatie in dit artikel ook twee trainingsschema's hebt toegevoegd. Zelf heb ik ook trainingsschema's op mijn site staan. Nu moet ik eerlijk zeggen dat die van jou er qua presentatie wat beter uitzien! Groetjes, Koen

    Reageer

    Crosstrainers zijn awesome

    Reageer