• "Wat zou het fijn zijn als je gewoon iedere week een rondje zou hardlopen. Met plezier van die bank af zou komen, je hardloopschoenen zou aantrekken en gáán". Zo begint de flaptekst van het boek Fun to Run van Natascha Klootsema. Dit boekje is geschreven voor die vrouwen waarvoor het niet vanzelfsprekend is te gaan hardlopen, maar elke keer weer op zoek moeten naar motivatie. Misschien dat je het niet verwacht, maar ook ik behoor tot die categorie. Dit boekje vol met hardloopmotivatie komt me dan ook goed van pas!

  • Review Fun to Run van Natascha Klootsema

    Net als veel andere vrouwen wisselde Natascha Klootsema periodes af met bankhangen met maanden waar ze twee of zelf drie keer per week de nodige kilometers aflegde. Vervolgens gooide een blessure roet in haar hardloopschema en kon ze weer van voren af aan beginnen. Of de winter brak aan en vond ze het véél te koud om te lopen. Ze werd zwanger en vond dat ze na de bevalling best een jaar mocht bijkomen. Toen ze eenmaal weer een beetje begon met hardlopen, was ze wéér zwanger. En toch... het zo veel lekkerder als je in een 'loopperiode' zit. Want ben je eenmaal weer begonnen, dan kan je zo trots zijn op jezelf dat ie-der-een het mag weten. Dat hardlopen doet gewoon iets met je. Iets positief, iets waarvan je bakken vol energie van krijgt.

  • Smoezen, excuses en andere redenen om niet te sporten

    In het boek beschrijft Natascha ongeveer alle smoezen, excuses en andere redenen om niet te sporten. Bovendien geeft ze je maar liefst 25 redenen waarom je zou moeten beginnen met hardlopen.

  • Hardlopen en afvallen

    Eén hoofdstuk van Fun to Run wijdt zich geheel aan afvallen door hard te lopen. Veel vrouwen beginnen met hardlopen om fit te worden en tegelijk een paar kilo af te vallen. Want ja, van hardlopen kun je afvallen. Het gaat echter niet vanzelf. In het hoofdstuk worden de tips en trucs gegeven om effectief en efficient af te vallen door hard te lopen. Een paar van deze handige tips:

    • Zorg ervoor dat koolhydraten, eiwitten en vetten in je dagelijkse menu zitten.
    • Door 's morgens te lopen breng je de stofwisseling flink op gang. Daar profiteer je de hele dag van.
    • Loop minimaal drie keer in de week.

    In het boek worden bovenstaande tips natuurlijk toegelicht...

  • Beginnen met hardlopen, blessures en andere hardlooptips

    Het boek behandelt vervolgens hoe je dan ook daadwerkelijk begint met hardlopen, hoe je een ware verslaving aan hardlopen opbouwt, maar ook hoe je met blessures en andere irritante en soms genante ongemakken omgaat zoals bijvoorbeeld urineverlies.

  • Conclusie

    Het boek Fun to Run van Natascha Klootsema is een aanrader voor iedereen die een schop onder de kont nodig heeft om daadwerkelijk de hardloopschoenen aan te trekken en gewoon te gaan! Het is een leuk en vermakelijk boekje in pocketformaat. Het enige wat ik mis is een hardloopschema in het boek. Er wordt wel verwezen naar een internetpagina waar je een hardloopschema kan downloaden, maar nog handiger zou zijn geweest als het ook terug in het boek te vinden was.

    Fun to Run is nu te koop bij o.a. Bol.com voor €14,95