• Ik ben echt een theeleut. Mijn kast staat helemaal vol met allemaal verschillende soorten thee en als het kan drink ik het de hele dag door. Vooral groene thee vind ik heerlijk! Uit wetenschappelijk onderzoek zijn talloze goede eigenschappen van groene thee aangetoond. Veel goede eigenschappen die aan groene thee worden toegeschreven zijn echter niet wetenschappelijk bewezen. En hoewel vast staat dat groene thee gezond voor je is, kan groene thee je ook helpen bij het afvallen?

    Gezondheidsvoordelen van groene thee

    Groene thee is zo gezond, doordat het niet bewerkt wordt. Bij de vervaardiging van groene thee, worden de blaadjes direct na het oogsten gestoomd. Het stomen van de blaadjes zorgt ervoor dat alle waardevolle bestanddelen behouden blijven. De blaadjes blijven daardoor vers en groen.
    Groene thee zit boordevol antioxidanten, vitamines en mineralen. De krachtige anti-oxidanten in groene thee hebben in de eerste plaats een gunstig effect op het cholesterolgehalte. Daarnaast voorkomt groene thee gaatjes in de tanden, gaat het huidveroudering tegen, ontgift het je lichaam en verhoogt het je spijsvertering. Overdrijf het echter niet met het aantal koppen thee dat je dagelijks drinkt. Groene thee bevat namelijk ook cafeïne. De cafeïne kan een opwekkende werking hebben, maar kan ook leiden tot slapeloosheid, onrust en nervositeit. Beperk je dus tot ongeveer vier koppen per dag.

    Afvallen met groene thee

    Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat groene thee een stimulerend effect heeft op het afvalproces, doordat het je stofwisseling versnelt. Om een dergelijk effect te krijgen zal je regelmatig groene thee moeten gaan drinken. Groene is echter geen wondermiddel en door het drinken van groene thee alleen zul je niet supersnel afvallen. Gezond eten en veel sporten is altijd de beste manier om gewicht te verliezen. Het advies: eet gezond en sport regelmatig, en drink daarnáást veel groene thee.

    De ideale bereiding van groene thee

    Veel mensen zijn gewend om thee te zetten met water dat net van de kook is. De ideale bereiding van groene thee vergt echter een andere techniek. Als je de goede werkzame stoffen van groene thee optimaal wilt behouden, laat je water dat gekookt heeft eerst afkoelen tot 70 à 80°C. Wanneer je groene thee aan te heet water toevoegt of te lang laat trekken wordt de smaak bovendien bitter. Laat het water nadat het gekookt heeft dus eerst even 5 minuutjes staan. Vervolgens laat je de thee plus minus 2 minuutjes trekken.

    Het maakt overigens niets uit wat voor groene thee je drinkt. Losse groene thee heeft een gezonder imago, maar hoeft niet perse gezonder te zijn. Gewone theezakjes uit de supermarkt zijn ook prima.