• Als ik heel eerlijk ben vond ik het hardlopen in het begin helemaal niet zo geweldig. Ik ben dan ook meerdere keren met hardlopen gestopt. Elke keer als ik toch weer de moed had verzameld om te gaan hardlopen wilde ik na vijf minuten eigenlijk weer stoppen. Kennen jullie dat ook? Het aller begin, wanneer je conditie nog op minimaal niveau is, is behoorlijk zwaar en wanneer je ook nog te maken krijgt met blaren en andere hardloopperikelen, dan moet je behoorlijk wat wilskracht hebben om toch steeds weer die hardloopschoenen aan te trekken.

    Lees verder om er achter te komen hoe ik mijn ‘beginnersdip’ overwon en welke tips ik kan geven wanneer je net begint met hardlopen. Want ik kan je wel zeggen: doorzetten is het absoluut waard.

    Het wordt minder zwaar

    Ik wou dat mensen dit mij gezegd hadden toen ik net begon met hardlopen: de trainingen worden na verloop van tijd minder zwaar. Zoals met veel dingen in het leven, gaan dingen makkelijker nadat je het vaker hebt gedaan. Probeer minstens drie keer in de week te hardlopen. Op deze manier worden je spieren sterker en leert je lichaam om te gaan met de nieuwe dosis inspanning.

    Begin rustig

    Veel mensen die net beginnen met hardlopen nemen tijdens hun eerste hardlooptrainingen een te hoog tempo aan. De bedoeling is dat je tijdens het lopen nog rustig zou kunnen praten, zonder al te veel te hijgen. Mijn tempo tijdens mijn eerste hardlooptrainingen was joggen, slechts iets sneller dan als je zou gaan wandelen.

    Zorg voor goede hardloopschoenen

    Het scheelt zoveel wanneer je meteen op goede hardloopschoenen begint met hardlopen! Hardlopen op sneakers of tennisschoenen verhoogt de kans op blessures, omdat zij niet genoeg schokdemping bevatten. Bij verschillende sportwinkels kan je persoonlijk advies krijgen welke hardloopschoen het beste bij jou past. Er wordt rekening gehouden met je loopstijl, lichaamsgewicht, type voet en trainingsomgeving.

    Kleed je naar het weer

    Sportkleding die speciaal gemaakt is voor tijdens het hardlopen is ideaal. Speciale hardloopkleding zorgt er namelijk voor dat transpiratie optimaal wordt afgevoerd. Dit zorgt ervoor dat de kleding tijdens het lopen niet aan je lichaam blijft plakken en niet irriteert. Een vuistregel om te weten hoeveel je ongeveer moet aantrekken: zorg ervoor dat wanneer je naar buiten stapt, je het eigenlijk net te koud hebt.

    Volg een goed hardloopschema

    Een goed hardloopschema is een absolute must. Op die manier bouw je je conditie het effectiefst op. In dit artikel schrijf ik meer over hardloopschema’s. Zelf ben ik begonnen met hardlopen met de Start to run podcast.

    Houd je prestaties bij

    Een goede manier om je prestaties bij te houden is het bijhouden van een logboek. Een logboek werkt inspirerend en motiverend.