• hardlopen-in-het-donker-avond

    Het jaargetijde van korte dagen en lange nachten is weer aangebroken. Hardlopers ontkomen er bijna niet aan in het donker hard te gaan lopen. Het is een hele uitdaging in de herfst en wintermaanden gemotiveerd te blijven en toch je hardloopschoenen aan te trekken om de straat op te gaan. Nederland kent genoeg slechte dagen waarop je liever thuis zit onder een warm dekentje. Maar in plaats van te denken: “waarom zou ik?”, ga de uitdaging aan en vraag je zelf af: “waarom niet?”. In plaats van de wintermaanden aan je voorbij te laten trekken, trek die hardloopschoenen aan en laat zien dat jij je niet door een aantal donkere dagen laat kisten!

    De winterblues verslaan

    In de wintermaanden kunnen de dagen deprimerend kort zijn. De kortste dag valt elk jaar rond 22 december en duurt slechts iets van 7 uur en 49 minuten. Heel wat studies hebben aangetoond dat daglicht een positief effect heeft op je gezondheid en dat gebrek aan daglicht een schadelijk effect kan hebben op je mentale toestand. Het is niet zo vreemd dat onze zin om actief te zijn afneemt in de winter. Wanneer je toch de drive vindt om in de wintermaanden te gaan hardlopen, zal dat je winterblues aanzienlijk verminderen. Hardlopen geeft een energieboost. Onderzoekers aan de Universiteit van Georgia (V.S.) toonden in een zeer uitgebreid onderzoek aan dat mensen die actief bewegen meer energie hebben en minder vermoeid zijn dan mensen die niet regelmatig bewegen.

    Kijk uit waar je loopt

    Wanneer je het donker in loopt hebben je ogen tijd nodig zich aan te passen. Gedurende wel een half uur zullen je pupillen zich corrigeren aan de nieuwe omstandigheden.

    Mensen zijn visueel ingesteld. Je lichaam weet de manier van lopen aan te passen door te zien op wat voor soort terrein je loopt. Wanneer je van asvalt overstapt op gras, zal je lichaam zich daarop voorbereiden. Zelfs nog voordat je een voet op het gras hebt gezet. In het donker is het echter niet altijd goed te zien waar je neerkomt. Onregelmatigheden op de weg, zoals takken, gladde bladeren of losliggende stoeptegels kunnen een hardlooptraining flink verpesten. Probeer als het kan daarom op verlichte paden te lopen. Is dat niet mogelijk, loop dan tenminste op paden waarvan je de onregelmatigheden van de weg al kent.

    Zorg voor goede reflecterende hardloopkleding

    Pas je hardlooptraining in de wintermaanden aan door in de eerste plaats te zorgen voor een opvallende kledinguitrusting. Met name in stedelijke gebieden is het belangrijk dat je als hardloper goed zichtbaar bent voor overige weggebruikers. De reactietijd van een weggebruiker is 90% gebaseerd op zijn zicht. Wanneer het buiten donker begint te worden, wordt het algemene zicht van weggebruikers veel minder. Je zal minder goed diepte kunnen zien en bovendien zijn kleuren minder goed te onderscheiden. Wanneer je zorgt voor goede reflecterende hardloopkleding kan de afstand van waar je gezien wordt wel toenemen met zo’n 400 procent!

    Draag laagjes kleding

    Als je in het donker loopt is het niet alleen belangrijk om opvallende reflecterende kleding te dragen, maar ook om je kleding aan te passen aan de temperatuur. Als de zon onder is kan de temperatuur flink zakken. Je kan ervoor kiezen onder je hardloopkleding thermo onderkleding te dragen. Thermo onderkleding zorgt ervoor dat je transpiratievocht wordt afgevoerd, wat er weer voor zorgt dat je warmte vasthoudt. Je lichaam blijft droog en op de juiste temperatuur. Net als je onderkleding moet ook je  bovenkleding goed ademend zijn. Daarnaast moet het wind en regenbestendig zijn. Investeer in je kleding. Je zal zien dat je er jarenlang plezier van kan hebben.

    Inzet en vastberadenheid

    Met name in de donkere maanden vereist hardlopen inzet en vastberadenheid. Zoals ik hierboven al zei, blijf niet steken in de vraag “waarom zou ik?”, maar stel eerder de vraag “waarom niet?”. Doe gewoon die hardloopschoenen aan en ren even een rondje. Na een training mag je weer trots op jezelf zijn en je zal zien dat je je meteen een stuk beter voelt.

    Mocht je nog steeds de motivatie niet kunnen vinden, sluit je dan aan bij een hardloopgroepje. Hardloopgroepjes schieten de laatste jaren als paddestoelen uit de grond, dus er zal vast ook wel een groepje bij jou in de buurt te vinden zijn. Een andere goede tip is om een hardlooplogboek bij te houden. Ik maak hier alweer meer dan een jaar gebruik van en het werkt heel motiverend!

    Hoe vind jij het om in het donker hard te lopen? Waar halen jullie je motivatie vandaan om door te zetten?

    Bron foto: Flickr