• Mijn ideeën over een gezonde levensstijl

    22 okt 2014 | Personal
  • Gezond leven, hoe doe je dat? Er zijn hier zoveel opvattingen en ideeën over. Boeken vol zijn er geschreven en een eenduidig antwoord is er niet. In deze blogpost wil ik jullie dan ook niet voorschrijven hoe je zou moeten leven, maar wil ik jullie inzicht geven hoe ik invulling geef aan een healthy lifestyle. Hoe houd ik het vol gezond te eten en te bewegen en hoe heb ik dat tot een gewoonte gemaakt? Lees verder voor mijn verhaal. 

  • Wat is een healthy lifestyle?

    Natuurlijk hebben we allemaal ideeën over wat precies een healthy lifestyle inhoud. Maar een echt concreet antwoord zal er niet op gegeven kunnen worden. Er is geen standaard stappenplan voor een healthy lifestyle. Iedereen is verschillend en wat gezond is en wat het beste is voor jouw lichaam, is iets wat je zelf moet uitzoeken en ontdekken. De één zweert het bij superfoods, de ander volgt het Paleo dieet. Het vinden van een lifestyle waar jij je prettig bij voelt, kwam bij mij ook niet van de één op de andere dag. Het begint in ieder geval bij het interesseren in het onderwerp. Ga op zoek naar informatie en praat erover met mensen in jouw omgeving. Ga op zoek te gaan naar een levensstijl waar jij je goed bij voelt en dat bij jou past. Naar mijn mening is het alleen dan leuk en gemakkelijk om het vol te houden.

  • Waarom kiezen voor een healthy lifestyle?

    Niet iedereen in omgeving snapt waarom ik me verdiep in een healthy lifestyle. Iets wat ik geregeld hoor is dat mensen willen genieten van het leven. Dood gaan we allemaal, dus waarom zou je jezelf ontzien van alle dingen die het leven biedt? Ik ben het helemaal eens met de stelling dat we willen genieten van het leven. Maar waarom zou dit niet kunnen door een healthy lifestyle aan te houden? Wat heb je nodig om te genieten van het leven? Wordt jij heel gelukkig van ongezond eetpatroon? Ik betwijfel het. Een kroketje of een patatje op zijn tijd vind ik ook heerlijk, maar toch voel ik me op mijn lekkerst als ik vrij gezond leef. Ik wil gezond leven omdat ik merk dat ik me dan lekkerder, fitter, energieker voel. Ik zie er beter uit en merk dat voeding en beweging wat doet met me. Dit is mijn motivatie om gezond te leven.

  • Het creëren van goede gewoontes

    Probeer eens voor jezelf na te gaan wat je goede gewoontes en wat je slechte gewoontes zijn op het gebied van een healthy lifestyle. Op die manier ben je je veel meer bewust hoe je op dit moment leeft. Het gaat er niet om al je slechte gewoontes in één keer af te leren, maar het helpt wel enorm bij het stellen van jouw persoonlijke doelen. Schrijf de goede gewoontes die je jezelf aan wilt leren op papier. Een aantal dingen die ik voor mezelf opschreef:

    • Minder vaak de auto pakken en vaker de fiets pakken (hier werk ik nog steeds aan)
    • Meer water drinken
    • Elke dag beginnen met een gezond ontbijt, dus geen ontbijt meer overslaan
    • Houden aan de regel '2x groente en 2x fruit' op een dag
  • Hoe houd ik het vol?

    Ook al ben ik opgegroeid met veel sport en heb ik nooit problemen gehad met mijn gewicht, wat betreft mijn mindset ben ik niet van de één op de andere dag overgegaan op een healthy lifestyle. Pas sinds een jaar of 3 ben ik denk ik pas echt bewust bezig met wat goed is voor je lichaam. Het bijhouden van deze blog heeft daar erg aan bijgedragen, maar het belangrijkste is toch wel de mentale knop dat je je veel beter voelt als je regelmatig beweegt en je lichaam voorziet van gezonde voeding. Verder ben ik in gaan zien dat gezond eten én lekker eten absoluut hand in hand gaan. Het idee dat een healthy leven gepaard gaat met 'konijnenvoer' is echt achterhaald. Er zijn tegenwoordig zo veel lekkere gezonde recepten te vinden en het geeft jezelf zoveel meer voldoening als je een lekker gerecht voor jezelf hebt klaar gemaakt dat ook nog eens super gezond is!

  • Op zoek naar de juiste balans

    Ik heb nooit een dieet gevolgd en de reden is heel simpel. In de eerste plaats zou ik een dieet nooit kunnen volhouden. Voor mij geen strikte regels wat eten betreft. Door jezelf geforceerd te onthouden van bepaald eten, wil je het alleen maar meer! Nee, wat mij betreft zouden ze het woord 'zondigen' ook moeten afschaffen. Gun het jezelf je te trakteren op iets lekkers en blijf weg van schuldgevoelens. Dit betekent niet dat je jezelf lukraak moet trakteren op ongezonde dingen. Luister naar je lichaam en neem het alleen als je er écht trek in hebt. Zorg voor de juiste balans. Vind je dat moeilijk, probeer dan eens in de 80/20 regel: 80 procent van wat je eet is gezond en voedzaam, 20 procent mag ongezond zijn. Met deze regel mag je gewoon blijven genieten van de dingen die niet 'mogen'. Dus een keer een kroketje als lunch kan prima. Zorg er alleen voor dat de basis van je eten goed, voedzaam en gezond is.  En mocht je een avondje los gaan met hapjes en drankjes, zorg er de dag er na dan voor dat je extra gezond eet en voldoende water drinkt.

  • Zorg voor een gezonde voorraad in huis

    Als je ongezonde voeding niet in huis haalt, dan eet je het ook niet. Onze keuken ligt standaard vol met gezond eten: fruit, groente, noten en andere gezonde snacks. Mijn ochtend begin ik standaard met een smoothie en een kommetje met yoghurt en muesli. En 's middags eet ik naast een gezonde lunch, meestal ook nog één of twee stukken fruit. Door te zorgen voor een kast vol gezond eten, is een gezond eetpatroon veel makkelijker vol te houden. Ik weet van mezelf dat als we chips in huis hebben, ik voor ik het weet zo een zak leeg kan eten. We hebben daarom alleen chips in huis wanneer we bezoek verwachten of Leonard en ik een filmpje op de bank gaan kijken in het weekend. Terwijl we eerder geregeld een zak chips open trokken, is het nu echt een uitzondering geworden. Nootjes, een bruin stokbroodje met humus of een bakje met komkommer zijn de snacks geworden waar we veel sneller naar grijpen. 

  • Sport en beweging

    Voldoende beweging is enorm belangrijk voor je gezondheid. Als dochter van een tennisleraar ben ik van jeugds af aan gewend regelmatig te sporten. Niet omdat het moet, maar omdat het leuk is. Door te sporten doe je niet alleen nieuwe sociale contacten op, maar het zorgt ook voor een gezonde dosis competitie. Vooral het element je eigen resultaten te verbeteren vind ik heel motiverend. Veel mensen hebben het idee dat ze geen tijd hebben om geregeld te sporten. Naar mijn menig is het een kwestie van prioriteiten stellen en er de tijd voor vrij te maken. Geen tijd om te sporten, mag simpelweg geen excuus zijn. Geadviseerd wordt om elke dag minimaal een half uur te bewegen. Het lijkt mij dat dit voor iedereen wel te doen moet zijn. Ook al houd je er niet van fanatiek te gaan sporten, je kan in ieder geval zorgen voor voldoende beweging. Blijf tijdens de lunch niet op school/kantoor hangen, maar maak een lekkere wandeling met je medestudenten of collega's. De frisse buitenlucht is sowieso een stuk beter voor je, dan de hele dag in een muffe binnenlucht te hangen. Verder ben ik groot fan van de 7 minute workout app. Met deze app werk je je in 7 minuten echt in het zweet. Bovendien weet iedereen wel 7 minuten tijd vrij te maken op een dag toch? 

  • Relax en geniet

    Een healty lifestyle is voor mij is wat heel natuurlijk komt. Je houd je eraan omdat je het wilt, niet omdat het moet. Houd het leuk en wees niet te streng voor jezelf. Het is geen kwestie van vreten of diëten. Ontzeg jezelf niks, houd een balans waar jij je prettig bij voelt, wees relaxed en geef jezelf de tijd. Het is geen wedstrijdje. Je hebt de rest van je leven om gezond te leven. Het hoeft allemaal niet vandaag, of deze week, of zelfs dit jaar. Relax en luister naar je lichaam. Je zal dan vanzelf merken dat je je veel lekkerder in je vel zit door gezonde gewoontes aan te houden. Echt waar, op een gegeven moment gaat het allemaal vanzelf. En lukt het even niet en heb je een dip, dan is dat geen probleem. Morgen is er weer een dag! 


  • 1 Reactie

    Echt wel moeilijk zo een gezonde levensstijl, wil iedereen dat niet... Wij proberen thuis zo veel mogelijk groentjes en fruit te eten, vlees is heel fel verminderd, en ik voel me er goed bij. Alleen chocolade en koekjes, dat blijft toch wel mijn extreem zwaar punt... Ik probeer er op te letten, en dat toch te vervangen door noten en droge vruchten, maar het blijft moeilijk. De intentie is er wel ;)

    Reageer