• Zout zit verborgen in tal van producten. Zonder dat we het door hebben eten we veel te veel zout. Producenten van voedsel voegen zout toe zodat producten smaakvoller zijn. Tomatenketchup, bouillon, vleeswaren, brood en biscuitjes, de lijst van producten die veel zout bevatten (en waarvan we in eerste instantie van dachten dat ze geen kwaad kunnen) lijkt eindeloos.

    Vorige maand kwam in een onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) naar voren dat een ruime meerderheid van de Nederlanders dagelijks meer zout eet dan goed voor ze is. 85 procent (!) van de mensen zit boven de maximum richtlijn van 6 gram zout per dag. Mannen eten gemiddeld 9,9 gram zout per dag en vrouwen 7,5 gram zout per dag.

    Veel zout in het voedsel kan hoge bloeddruk veroorzaken waardoor het risico van hart- en vaatziekten en daardoor vroegtijdig overlijden toeneemt. Bovendien kan zout ervoor zorgen dat je teveel vocht vasthoudt. Hoe zorg je er alleen voor dat je niet teveel zout tot je neemt? Lees verder voor een aantal tips en trics!

    1. Spice it up!

    Het is algemeen bekend dat zout een gerecht net dat beetje extra pit kan geven. Probeer echter zout te vervangen voor gedroogde of verse kruiden. Je zal zien dat je het zout na een tijdje niet eens mist. Je smaakpapillen zullen zich namelijk na een paar weken aanpassen aan een minder zoute smaak. Gebruik in plaats van zout liever kruiden, specerijen, knoflook, gember en citroensap om je eten op smaak te brengen.

    2. Do it yourself!

    Kant en klare producten bevatten vaak erg veel zout. Probeer daarom zoveel mogelijk zelf te maken. De meeste gerechten zijn heel goed in te vriezen. Ik maak vaak in het weekend een grote hoeveelheid van iets en vries het dan in porties van één of twee in. Door de weeks kan ik het zo uit de vriezer halen en opwarmen. Lekker makkelijk en snel!

    3. Eet lekker thuis!

    Fastfood ketens en restaurants gebruiken vaak enorme hoeveelheden zout om hun gerechten meer smaak te geven. Eet daarom zo vaak mogelijk thuis, dan heb je het zelf in de hand :-)

    4. Vermijd snacks!

    Snacks bevatten vaak veel zout. Een handje gezouten pistachenootjes bevat gemiddeld 0,22 gram zout, tien zoute stengels 0,42 en vijf olijven 0,56 gram zout! Stil de kleine trek met bijvoorbeeld fruit of ongezouten nootjes.

    5. Balanseer het met kalium!

    De verhouding van zout en kalium in het lichaam is erg belangrijk. Eet veel groenten, fruit, volkorenproducten en vis. Hier zit kalium in en dat helpt om je bloeddruk gezond te houden.

    Tot slot: kijk bij het kopen van een voedingsmiddel op het etiket en kies producten die minder zout bevatten. Op de verpakking staat het zoutgehalte vermeld als natrium. Om het zoutgehalte te bepalen vermenigvuldig je het natriumgehalte met 2,5. Zie tevens dit artikel.