• Overnight Oats: het superslimme havermout ontbijt

    10 jan 2014 | Eten Recepten
  • Overnight Oats: gemak dient de mens! De nacht van tevoren maak je het klaar en de volgende ochtend rol je uit je bed en er staat een ontbijtje voor je klaar. Het hipste ontbijtje van dit moment is niet alleen snel en makkelijk klaar te maken, het is bovendien heel gezond! Havermout bevat ontzettend veel vezels die goed zijn voor de spijsvertering; daarnaast heeft het een lage glycemische index, wat zorgt voor een sneller en langer 'vol' gevoel'; én bevat het betaglucaan, wat het cholesterol kan doen dalen. Met Overnight Oats kan je eindeloos variëren, het is het goedkoop en van nature glutenvrij.
  • Overnight Oats maak je het beste in een potje met een deksel. Op die manier kan het vocht 's nachts goed in de havermout trekken en kunnen er geen andere geurtjes vanuit je koelkast in de havermout trekken. Ik heb zo'n schattig Weckpotje gebruikt. Deze potjes kan je gewoon kopen bij de Xenos en zijn precies groot genoeg voor een vullend havermoutontbijt.

  • 's Avonds

    's Avonds meng je 5 eetlepels havermout met het zuivelproduct van jouw keuze. In principe kan je de havermout met water maken, maar ik vind het lekkerder om een zuivelproduct te gebruiken. Ik gebruik meestal halfvolle melk en griekse yoghurt, maar je kan ook sojamelk, amandelmelk of hazelnootmelk gebruiken. Zorg ervoor dat de melk/yohurt 1 kootje boven de havermout uitkomt, zodat er voldoende vocht is om op te nemen voor de havermout. Roer het geheel vervolgens goed door en zet het in de koelkast voor de volgende ochtend!
     

    's Ochtends

    's Ochtends hoef je alleen nog maar je toppings aan de Oats toe te voegen. Dit kan van alles zijn. Voor de vitamientjes voeg ik er altijd fruit aan toe. Heerlijk! Frambozen, aarbeien, blauwe bessen, banaan of vijgen. Combineer naar hartelust! Gebruik je fruit uit de vriezer? Voeg deze dan er 's avonds al aan toe, zodat het fruit voldoende tijd heeft om te ontdooien. Verder kan je ook heel goed superfoods aan je Overnight Oats toevoegen! Denk aan chia zaadjes, goji bessen, lijnzaad en ga zo maar door. Doe ze vlak voordat je gaat eten door je havermout en je krijgt meteen een shot aan essentiële voedingsstoffen binnen. Tenslotte kan je je nog eindeloos variëren met bijvoorbeeld: noten, zaden, muesli (voor een extra crunch!), kokosrasp, honing, jam, stukjes gedroogd fruit, kruiden (kaneel!) en ga zo maar door.
     
  • Mijn favoriete combinaties:

    Vind je het lastig je perfecte Overnight Oats samen te stellen? Probeer dan in ieder geval één van mijn vijf favoriete combinaties:

    - Banaan, pindakaas en chocoladevlokken

    - Blauwe bessen, chia zaden en walnoten
     
    - Appel, pompoenpitten en kaneel
     
    - Granaatappel en amandelschaafsel

    Eet smakelijk!


  • 6 Reacties

    Ik eet nu bijna elke dag havermout maar ik heb het nog nooit op deze manier gemaakt, zou me wel tijd uitsparen 's morgens! Moet ik eens proberen.

    Reageer

    yummmie! i love havermout! :-))

    Reageer

    yummmie! i love havermout! :-))

    Reageer

    Hoef je de havermout niet koken vtv??

    Reageer

    Ja, dat klopt! Dat is het fijne van dit recept :)

    Reageer

    Hi An, Leuke blog heb je! Ik kijk lekker overal. Grappig hoor. Wij zijn ook aan de superfood, vezelrijk, eiwitrijk, 'vitaminerijk' eten! M. zelfs wat meer dan ik, ik trek de smaak van sommige vogelvoer aka superfoods niet hoor! Tot gauw weer xxx Laura

    Reageer