• P90X is een fitnessprogramma waarbij je 90 dagen achter elkaar traint voor een fit en goed gevormd figuur. Vele reviews op het internet geven aan dat dit het fitnessprogrmma is dat écht werkt.

    P90X is zowel gericht op mannen als op vrouwen.

    Voordat je begint met P90X kan je kiezen tussen drie versies, namelijk de ‘classic’, de ‘doubles’ en de ‘lean’ versie. De ‘classic’ versie is de normale of ongewijzigde versie van P90X. De ‘doubles’ versie is de zwaardere variant van de ‘classic’. Naast de ‘classic’ trainingen zul je 3 tot 4 keer in de week een extra cardio training moeten volgen. Tenslotte heb je de ‘lean’ versie. Deze versie wordt door veel vrouwen gevolgd. Het moet zorgen voor een mooi strak lichaan, zonder dat het te gespierd wordt. Er zullen in deze versie wat meer cardio oefeningen gedaan worden en wat minder krachttraining dan in de ‘classic’.

    Een zeer intensief programma

    P90X is een behoorlijk intensief programma. Het vraagt wel een uur tot anderhalf  uur per dag training. Dat is behoorlijk veel! Voor beginners is het dan ook belangrijk het programma langzaam op te bouwen. P90X bestaat uit 12 dvd’s, die elk een ander soort training bevat:

    1. Chest and back: deze training richt zich op je borst en rug met oefeningen als opdrukken, oefeningen met dumbells en oefeningen met een dynaband.
    2. Plyometrics: deze training bevat voornamelijk cardio oefeningen voor meer uithoudingsvermogen en vetverbranding.
    3. Shoulders and arms: de oefeningen van deze training zijn voornamelijk gericht op het versterken van de schouders en armen.
    4. Yoga X: de yoga training op deze dvd zorgen voor een goede stretching van de spieren waardoor ze naast sterk ook soepel zullen gaan worden.
    5. Legs and back: deze training bevat onder andere squats en lunges om je beenspieren en rug te versterken.
    6. Kenko X: deze training bevat oefeningen die gebaseerd zijn uit vechtsporten. Door het vele schoppen en stoten zul je veel calorieën verbranden.  
    7. Stretch X: deze training bevat net als Yoga X veel stretch oefeningen om je flexibiliteit te bevorderen.
    8. Core Synergistics: deze training bevat weer veel cardio oefeningen voor het verbeteren van je uithoudingsvermogen en vetverbranding.
    9. Chest, shoulders & triceps: deze training richt zich op je borst, schouders en triceps (de achterkant van je arm) door onder andere oefeningen te doen met je dumbels.
    10. Back & biceps: deze training richt zich op je rug en biceps (de voorkant van je arm). Ook in deze training maak je gebruik van je dumbels.
    11. Cardio X: in deze training herhaal je oefeningen van de Plyometrics, Yoga, Kenpo, en Core Synergistics trainingen. In deze training wordt dus weer aan je conditie gewerkt en veel calorieën verbrand.
    12. Ab Ripper X: deze training focust zich voornamelijk op de buikspieren.

    Elke training duurt ongeveer 60 minuten. Alleen de training voor de buikspieren duurt 15 minuten en de Yoga training duurt 90 minuten. De man achter P90X is Tony Horton. Tijdens de trainingen legt hij alles uit en moedigt je aan om door te gaan. Tony Horton is een echte Amerikaan, denk aan veel ‘go, go, go!’ en ‘you can do it’. Ik vind het wel prima, maar je moet er wel tegen kunnen ;) P90X kan je bestellen viawww.telsell.com