• Al jarenlang staat Cameron Diaz boven aan het lijstje van top Hollywood actrices. Ze is mooi, grappig en een waar rolmodel. Heel vaak wordt ze in magazines geïnterviewd over hoe ze fit en healthy blijft. Ik vind het heel inspirerend daarover te lezen en haar leefpatroon is echt een grote inspiratie voor mij. Een tijdje geleden kocht ik daarom de Engelstalige versie van 'Het Body Book', waarin ze schrijft over hoe we ons lichaam zouden moeten voeden, begrijpen en liefhebben. Gisteren is de Nederlandstalige versie van Het Body Book verschenen. Het leek me daarom hoog tijd voor een review!

• Hoe het allemaal begon

Cameron Diaz is niet altijd bewust bezig geweest goed voor haar lichaam te zorgen. Het eten van ongezonde voeding had echter merkbaar effect op haar huid en algehele gesteldheid. "Als je bent wat je eet, dan was ik een burrito met extra veel kaas en extra veel saus", aldus Cameron. Op een gegeven moment begon het Cameron Diaz te dagen dat gezondheid en voeding onafscheidelijk met elkaar verbonden zijn. Volgens haar één van haar belangrijkste levenslessen. Het triggerde haar op zoek te gaan naar de beste manier om voor je lichaam te zorgen.

• De inhoud van het boek

In Het Body Book deelt Cameron Diaz haar eigen ervaringen, samen met alle kennis die ze heeft opgedaan van gezondheidsexperts. Het boek is in drie delen opgedeeld: voeding, fitness en mind.

In het eerste deel over voeding benadrukt Cameron dat vrouwen niet moeten denken dat voor een gezond lichaam ze moeten diëten en honger lijden. Volgens Cameron moeten vrouwen juist afgaan op hun instinct om hun lichaam van brandstof te voorzien met pure, voedzame voedingsmiddelen.

• In het tweede deel over fitness vertelt Cameron hoe belangrijk beweging is voor het lichaam en dat het lichaam fysieke activiteiten nodig heeft om gezond te blijven. Veel vrouwen associëren sport en beweging met afvallen en het opbouwen van spieren, maar volgens Cameron is dat lang niet alles. Beweging en sport is daarnaast goed voor je humeur, geeft je een enorme boost aan energie en zorgt ervoor dat je minder vaak ziek bent. In Het Body Book geeft Cameron je tips hoe je het juist workout programma kiest voor jouw lichaam en deelt ze haar eigen workout strategieën om er op je best uit te zien en je op zijn best te voelen.

Tenslotte sluit Het Body Book af met een mind gedeelte. In dit deel van het boek vertelt Cameron in feite hoe je de vorige hoofdstukken omzet in actie. Jij hebt de controle over je leven. Wees je bewust van hoe geweldig je lichaam is, wat het allemaal kan en hoe het functioneert. Trots zijn op je lichaam, daar is  het waar het volgens Cameron allemaal om draait.

• Conclusie

Ik ben heel enthousiast over Het Body Book van Cameron Diaz. Ik heb wel meer boeken over fitness en health thuis liggen, maar wat dit boek zo bijzonder maakt is dat het je echt probeert te laten begrijpen hoe het lichaam werkt en reageert. Het leert je bijvoorbeeld wat honger nou werkelijk is, het leert je het verschil tussen pure voeding en gefabriceerde voeding, wat voor invloed insuline heeft op het lichaam en nog veel meer. Door te begrijpen hoe je lichaam werkt, ben je beter in staat goed voor je lichaam zorgen. "Knowlegde is power", aldus Cameron Diaz. Verwacht dan ook geen mooi plaatjes boek, maar een boek boordevol echte informatie. De Nederlandstalige versie van Het Body Book is vanaf nu voor €24,99 o.a. verkrijgbaar bij BOL.com. De Engelstalige versie van Het Body Book is voor €18,49 verkrijgbaar bij BOL.com.