• Een tijd geleden kocht ik het kookboek ‘Jamie in 15 minuten’. Ik heb best veel kookboeken van Jamie Oliver. Op mijn boekenplank is onder andere terug te vinden: ‘Kook’, ‘Jamies reizen’, en ‘Jamie in 30 minuten’. Ik ben zo gezegd best wel fan van Jamie Oliver. De gerechten zijn heerlijk en bovendien vind ik zijn manier van presenteren heel leuk. Toch ben ik ook kritisch ten opzichte van zijn gerechten. Zo vind ik dat je voor veel gerechten van Jamie Oliver ingrediënten nodig hebt, die moeilijk te vinden zijn in de supermarkt.  Het is dan bijna een vereiste om naar een speciaalzaak te gaan. In Jamie in 15 minuten stelt Jamie Oliver dat we op zoek zijn naar lekkere, voedzame en supersnelle gerechten, waarvan je optimaal kan genieten en die bovendien perfect geschikt zijn voor drukke mensen als jij en ik. We willen elke dag vers en gezond eten, maar we hebben daar weinig tijd voor. Bij het maken van dit kookboek heeft Jamie ervoor gezorgd dat gezondheid en voedingswaarde voorop staan. Juist omdat het gerechten zijn, die bedoeld zijn voor iedere dag. Ik heb al een behoorlijk aantal gerecht uit Jamie in 15 minuten klaar gemaakt. 

  • Dit gerecht vond ik echt super lekker! Het is Jamie’s pasta pesto met knoflook-rozemarijn kip. Ik had het recept een klein beetje aangepast, omdat we niet alles in huis hadden en ik geen tijd had om extra boodschappen te doen. In plaats van kerstomaatjes heb ik zongedroogde tomaten gebruikt. Verder gebruikt Jamie in zijn recept verse lasagne vellen, maar ik heb (gedroogde) tagliatelle voor het recept gebruikt. Ondanks mijn aanpassingen was het echt heel lekker.

  • Dit gerecht heb ik aan meerdere mensen aangeraden! Deze smaakcombinatie was nieuw voor me. Natuurlijk heb ik bij de Ikea eerder Zweedse gehaktballetjes geproefd, maar Jamie combineert in dit gerecht de gehaktballetjes met rijst, knolselderij en spinazie. Het is absoluut een gerecht dat ik vaker ga maken.

  • Dit gerecht vond ik eerlijk gezegd niet heel bijzonder. Het is Jamie’s ricottabeignets in tomatensaus. Ik vond het een beetje saai smaken.

  • Tenslotte Jamie’s runderstroganoff met rijst, rode ui en peterseliezuur. Ik vond dit gerecht heel lekker. De smaken pasten goed bij elkaar en het is weer wat anders dan dat ik gebruikelijk klaar maak.

  • Conclusie Hoe druk jouw dagen ook zijn, Jamie heeft met dit kookboek gerechten willen samenstellen die geschikt zijn om elke dag klaar te maken. Met het maken van de gerechten heb ik mijn stopwatch er niet bijgehouden, maar de gerechten zijn inderdaad snel te bereiden. Binnen 15 minuten? Nee, ik denk eerder binnen een half uur. Jamie gaat er in het boek namelijk vanuit dat je van alles hebt voorbereid: het water is al gekookt, de oven is al op temperatuur, de keukenapparaten en ingrediënten staan binnen handbereik… Daarin speelt hij dus een klein beetje vals. Bovendien ben ik ook tijd kwijt aan het (opnieuw) lezen van het recept. Maar ondanks dat het mij niet is gelukt de recepten binnen 15 minuten klaar te maken, ben ik enorm positief over het kookboek. Jamie heeft echt zijn best gedaan voedzame en gezonde gerechten samen te stellen, zonder dat de smaak verloren gaat. Je ziet veel dingen terug komen: in sauzen wordt mayonaise vervangen door magere yoghurt, in plaats van volvette kazen worden ‘slankere’ kazen voorgesteld. Goede lessen, die we ook in heel veel andere gerechten kunnen toepassen! In een apart hoofdstuk bespreekt Jamie bovendien hoe je kan letten op een gezonde voeding. Woorden waar ik het bijvoorbeeld zeker mee eens ben:

    • Baseer je maaltijden op zetmeelproducten, kies altijd voor een derde deel aardappel, pasta, rijst, quinoa, couscous of brood, en ga als het even kan voor volkoren producten.
    • Eet altijd veel groeten en fruit om zo veel mogelijk vitaminen en mineralen binnen te krijgen.
    • Eet meer vis en streef ernaar minstens een keer per week vette vis te eten.
    • Beperk de hoeveelheid verzadigde vetten en suikers.
    • Probeer minder zout te eten.
    • Drink voldoende water.
    • Sla nooit een ontbijt over.
    • Wees zo actief mogelijk en streef naar een gezond lichaamsgewicht.

    Het boek is in begrijpelijke hoofdstukken ingedeeld, wat het zoeken naar een recept eenvoudig maakt. In andere kookboeken ontbreekt het naar mijn mening hier wel eens aan. Bovendien heeft het kookboek een lintje dat je tussen de pagina’s kunt leggen, zodat je snel naar het recept kunt bladeren.  Ieder recept bestaat uit twee bladzijden, waarbij op de linker pagina het recept en de ingrediëntenlijst staat en op de rechter pagina een prachtige en smakelijke foto van het gerecht.

    Kortom: Jamie in 15 minuten is absoluut een aanrader wanneer je op zoek bent naar snel te bereiden gerechten die lekker gezond zijn. 


  • 2 Reacties

    Dank voor je leuke review! Ik heb het boek pas gekocht en ga zeker wat dingen uitproberen. Afgelopen weekend maakte ik de ricottabeignets, die ikzelf overig wel heel lekker vond. Alleen werden het geen beignets, maar bleef het papperig, terwijl ik het precies deed zoals in het recept stond. Heb jij een tip?

    Reageer

    Ik maakte ook die ricottabeignets, maar bij mij worden ze niet stevig. Het bleef 'mush'. Enig idee hoe dit te verhelpen? Groetjes Suhela

    Reageer