• Bijna iedereen weet wel dat je minimaal 8 uur slaap nodig hebt om optimaal te functioneren. Miljoenen mensen halen dit minimum aantal uur slaap echter niet en hebben structureel last van een slaaptekort. Gemiddeld slaapt een volwassene 6,9 uur tijdens zijn of haar werkweek. In het weekend is dat 7,9 uur. Dat is wel 20% minder slaap dan de mensen hadden rond 1900.

    Onderzoek heeft aangetoond dat slaaptekort en stress de twee top factoren zijn van het hebben van een slecht humeur. En ook al went men aan het hebben van een tekort aan slaap, slaaptekort benadeelt je geheugen gedurende de dag, verzwakt je immuunsysteem, vertraagd je stofwisseling en zorgt volgens sommige studies zelfs voor gewichtstoename.

    Het is dus belangrijk dat je voldoende slaapt. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan.  Je kent het vast wel: eigenlijk ben je al moe, maar je blijft nog even op om dat ene mailtje te beantwoorden, nog even tv te kijken, een tijdschrift door te bladeren etc. Probeer jezelf echter iedere avond te overtuigen van de hoeveelheid slaap die je nodig hebt en doe gewoonweg het licht uitHeb je moeite om in slaap te komen? Doe dan voordat je gaat slapen geen dingen die je brein alert houden (zoals tot laat nog werken achter de computer) en houdt je slaapkamer koel. Verder kan het doen van stretchoefeningen ervoor zorgen dat je spieren zich meer ontspannen voordat je gaat slapen.  Ook het dimmen van de lichten (ook in de badkamer als je je tanden gaat poetsen) kan ervoor zorgen dat je alvast in de ‘slaapmodus’ komt.


    In de slaapkamer hebben we tegenwoordig steeds meer lichtjes die gedurende de nacht knipperen of aan staan. Je wekker, je smartphone, een tv in de slaapkamer of een stereo. Het klinkt misschien gek, maar al deze ‘storende factoren’ kunnen je onbewust uit je slaap houden. Gebruik een tussenschakelaar om de apparaten echt uit te zetten (het bespaart bovendien energie) of blokkeer de lichtjes die  in jouw gezichtsveld schijnen door er iets voor te zetten. Verder kan het helpen om je te concentreren op je ademhaling; adem rustig in en uit door je buik. En wanneer een voortdurende stroom van gedachten je wakker houdt, neem dan even de tijd om deze op papier te zetten, zodat je weer rust in je hoofd krijgt.

    Heb jij (soms) moeite om in slaap te komen en wat zijn jouw slaaptips?

  • 3 Reacties

    Hoi Angela, Zou jij me kunnen helpen aan de renate wennemars podcasts tot 20km? Vast bedankt Dieter

    Reageer

    Hoi Dieter, Volgens mij kan je nergens de podcasts voor de Running Coach van 21,1 km van Renate Wennemars gratis ontvangen. Wanneer je je aanmeldt voor de Runnersworld Community kan je wel het totale trainingsschema/podcasts van 5 km, of de eerste lessen van de 10-15 km gratis ontvangen. Wil je de podcasts van 21,1 willen hebben dan zal je lid moeten worden van Dutchrunners.nl. Dat kost 20 euro voor een half jaar of 32,50 euro voor een jaar. Hopelijk heb je hier wat aan. Groetjes, Angela

    Reageer

    Zó herkenbaar! Elke ochtend neem ik mij voor 's avonds op tijd te gaan slapen ....... elke avond ben ik dat voornemen al weer vergeten ..... :)

    Reageer