• koekjes1

    In de rubriek ‘Vraag maar Raak’ beantwoord ik allerhande vragen op het gebied van een gezonde/sportieve lifestyle. Heb jij een vraag? Stel die dan onderaan de comments van dit bericht en wie weet is het jouw vraag die de volgende keer beantwoord wordt!

    Hallo Angela, Ik wil van mijn buikvet af. Ik heb ergens gelezen dat je gewoon met buikspieroefeningen, sit-ups etc. je buikvet niet vermindert. Ik moet bovendien beter op mijn eten letten. Ik eet naar mijn idee wel heel gezond maar ik weet dat ik nog teveel koekjes eet. Ik ben een soort suikerverslaafd. Heb jij misschien nog goede voedingstips? Groeten, Jolanda.

    Hoi Jolanda, veel vrouwen willen graag plaatselijk vet verbranden: zoals bij de buik, benen, billen of armen. Vaak wordt gedacht dat het doen van specifieke oefeningen deze klus zou moeten klaren. Het enkel doen van buikspieroefeningen om het laagje vet bij je buik te doen verdwijnen, is zoals jij zelf aangeeft inderdaad niet de oplossing. Door buikspieroefeningen te doen, train je de spieren rondom je buik. Je zult die buikspieren alleen niet of nauwelijks zien zolang ze verscholen liggen onder een laagje buikvet. Om (plaatselijk) af te vallen is een goed eetpatroon daarom essentieel.

    Bij deze een aantal voedingstips om antwoord te geven op jouw vraag:

    Om af te vallen zal je ervoor moeten zorgen dat je lichaam energie haalt uit de reserves die opgeslagen zijn in je lichaam. Aan het einde van de dag moet je lichaam kort gezegd meer calorieën verbruikt hebben, dan het heeft binnen gekregen. Alleen dan zal je lichaam jouw opgeslagen reserves aanspreken. Hoe groter het verschil is tussen je verbruikte calorieën en binnengekregen calorieën, hoe meer gewicht je zult verliezen.

    Iedereen heeft wel zo zijn/haar slechte gewoontes wat voeding betreft. Bij mij zijn het juist zoute lekkernijen. Met name chips! Zo lekker, dat het inderdaad bijna een verslaving is! Maar ook zoetigheden als koekjes, cola en andere snacks waar veel suiker in zit kunnen uiterst verslavend zijn. Van suiker en andere snelle koolhydraten stijgt je bloedsuikerspiegel. Om je bloedsuikerspiegel vervolgens te normaliseren, maakt je lichaam insuline aan. Dit is de reden dat je na het eten van suikerrijk eten al snel weer honger krijgt. Suiker heeft echter nog een effect. Het zorgt er namelijk voor dat de hersenen dopamine aanmaken. Dopamine zorgt voor een gevoel van gelukzaligheid. Hoe meer suiker je eet, hoe meer suiker je nodig hebt om je weer goed te voelen. Dit triggert met andere woorden je suikerverslaving. De vraag blijft echter, hoe zorg je ervoor deze suikerverslaving enigszins in bedwang te houden?


    Tip 1: Haal die zoetigheden waar jij zo verslaafd aan bent simpelweg niet in huis! Als het er niet is, kan je het ook niet eten. Het ligt zo voor de hand, maar dit is echt een tip die werkt.

    Tip 2: Zorg dat je altijd gezonde snacks bij de hand hebt, zodat je zonder schuldgevoel daar naar kan grijpen. Vers of gedroogd fruit, nootjes en zaden, (volkoren) toastjes met humus of huttekase; er zijn zoveel lekkere gezonde alternatieven! Met name volkoren producten en de essentiele vetzuren in noten en zaden houden je bloedsuikerspiegel in balans.

    Tip 3: Drink voldoende water. Soms zet je lichaam je op het verkeerde been en heb je geen honger, maar dorst. Zorg daarom ook altijd voor voldoende water. Door een flesje water bijvoorbeeld mee te nemen.

    Tip 4: Voor veel mensen is het eten van snacks een ingesleten gewoonte. Een koekje bij de koffie, een bak(je) chips voor de tv, snoepjes tijdens een lange autorit. Wees je hiervan bewust en kies op die momenten voor een gezond alternatief.

    Tip 5: Wees niet te streng voor jezelf. Af en toe zondigen is echt niet erg. Het afzweren van bepaald eten, kan er juist voor zorgen dat je er extra naar verlangt. Het kan ertoe leiden dat tijdens een ‘zwak’ moment een enorme vreetbui krijgt. Zonde! Geniet met mate door bijvoorbeeld jezelf af en toe te belonen met een stukje pure chocolade.

    Tip 6: Zorg ervoor dat je voldoende beweegt. Door regelmatig te sporten zal je merken dat je minder naar suiker verlangt.

    Tip 7: Veel etenswaren uit de supermarkt bevatten zoetstoffen zonder dat je daar weet van hebt. Probeer zoetstoffen als dextrose, fructose, maltose, galactose, sacharose en glucose (alles wat eindigt op ‘ose’), maar ook honing, kandij, stroop, siropen te beperken. Dit geldt ook voor synthetische zoetstoffen. Dit zijn stofjes die o.a. light producten zoet maken. Synthetische zoetstoffen zorgen ervoor dat je minder snel dik wordt maar het effect op je hersenen is gelijk aan echte suiker.

    Succes!