• Veel hardlopers hebben een haat-liefde verhouding met de loopband. Lopen op een loopband wordt door veel mensen ervaren als saai. Aan de andere kant stelt het je in staat je hardlooptraining voort te zetten, ook als het weer het niet toelaat buiten een stuk te gaan hardlopen. Maar dit is niet het enige voordeel van een loopband: met de loopband kan je in het platte Nederland toch tegen heuvels op lopen, zonder eerst naar Limburg af te reizen. Bovendien kan je met een loopband nauwkeurig het hardlooptempo aan te houden dat past bij jouw doel. Of dat nou vetverbranding of het opbouwen van een betere conditie is.

    Je zou het misschien niet verwachten, maar bij het lopen op een loopband worden over het algemeen nog vaak ‘fouten’ gemaakt. In deze blogpost zal ik uit de doeken doen wat deze veel voorkomende fouten zijn, zodat je de volgende keer daar bewust van bent. Verder vind je in deze blogpost nog een trainingsschema voor de loopband, wat afwisseling kan bieden aan het lopen op één tempo. Slaat het lopen op een loopband bij je aan, dan heb ik bovendien nog een leuke kortingscode voor je voor de fitnessapparaten van Life Fitness om zelf een professionele loopband an te schaffen.

    Let op je houding

    Veel mensen worden tijdens hun workout op de hardloopband afgeleid. Dit kan zijn door een TV, je afspeellijst op je iPod of een mooie dame of heer in de sportschool. Daar is op zich niets mis mee, maar let ondertussen wel op je houding terwijl je aan het lopen bent. Zorg ervoor dat je je nek niet geforceerd naar voren of zijlinks buigt. Door recht op te lopen kan je blessures voorkomen. Bovendien zorgt het voor een optimale ademhaling.

    Zorg voor afwisseling in je trainingen

    Heb je het gevoel dat je nauwelijks resultaat boekt, ondanks je regelmatige workouts op de loopband? Dit kan komen doordat je je lichaam geen uitdaging geeft door steeds op eenzelfde manier te lopen. Probeer diversiteit in je trainingen te brengen door af te wisselen in snelheden, de hellingshoogte of de duur van je workout. Doe bijvoorbeeld eens een kortere loop, maar met een hogere snelheid of een langere loop met een langzamer tempo. Een andere zeer effectieve methode is het doen van interval workouts op de loopband. Bij een interval workout wissel je intensieve inspanningen af met momenten van rust. Interval trainingen zorgen ervoor dat er meer calorieën worden verbrandt (ook na je training) en dat je nog effectiever je snelheid en krachtprestaties verbetert.

    Fitness-Chicks-Loopband-Interval-Workout

    Sla je warming-up niet over

    Het kan verleidelijk zijn om meteen aan je workout te beginnen, zonder vooraf een warming up te doen. Toch is het belangrijk je spieren en gewrichten eerst even soepel te maken voordat je aan de impact van een workout begint. Het kan namelijk een hoop blessures voorkomen. Het hoeft geen lange warming up te zijn: draai voorzichtig een aantal rondjes met je heupen en enkels om ze wat losser te maken en wandel 2  tot 4 minuten in stevige pas.

    Laat je armen langs je lichaam mee bewegen

    Een andere voorkomende fout is dat je tijdens je workout je vasthoudt aan de armleuningen van de loopband. Dit gebeurt met name wanneer de loopband (te) snel of te stijl staat ingesteld, waardoor je de nodige stabiliteit van de armleuningen opzoekt. Het is echter beter de loopband op een wat langzamer tempo te zetten, want het vasthouden aan de armleunignen kan de effectiviteit workout belemmeren. Dit komt doordat een deel van je lichaamsgewicht wordt opgevangen door de armleuningen. Je zal daardoor niet het maximale aantal calorieën verbranden. Beter is het om je lichaam al het werk te laten doen, door je armen langs je lichaam mee te laten bewegen.

    Ben jij vaak op de loopband te vinden voor een workout en heb je wat aan deze tips? Laat het me weten in de comments! Mocht je een loopband willen aanschaffen of een ander fitnessapparaat, dan heb ik overigens een hele fijne kortingscode voor je. Bij HomeFitness4You.nl krijg je met deze kortingscode van kortingscode.nl 25% korting op fitnessapparatuur van Life Fitness! HomeFitness4You.nl heeft echt een enorme collectie aan fitnessapparaten en andere fitness producten. Loopbanden, crosstrainers en hometrainers worden in Nederland gratis geleverd en tegen een meerprijs thuis bij je geïnstaleerd.

  • 11 Reacties

    Ik vind het lopen op een loopband fantastisch. Ik heb er vorig jaar een gekocht bij bij <----->. Ik ben al 10 kilo afgevallen en nu ben ik aan het oefenen om 10 km te gaan hardlopen. Gisteren was het slecht weer dan loop ik naar zolder en begin daar mijn oefeningen op de loopband uit te voeren. Echt fantastisch om in huis te hebben.

    Reageer

    ik doe vaak korte of lange intervaltrainingen op de loopband. heel effectief ! helemaal iedeaal is dat het tot 23 km per uur gaat. ik doe ong 3 kwartier lopen, ik kan mn broekje en shirt singlet helemaal uitwringen, zo nat ben ik erna !

    Reageer

    Handig artikel over hardlopen op de loopband! Hier is ook een artikel over hardlopen in het algemeen te vinden. http://krachtforum.nl/topic/65-hardlopen/

    Reageer

    Leuk artikel! Ik ga het interval schema zeker eens proberen!

    Reageer

    Leuk ik ga het lopen proberen op dit schema. Na een hernia en een versleten rug even zien of ik hiermee aan mijn conditie kan werken.

    Reageer

    Graag zou ik willen weten of bovenstaande schema een schema is van 25 min. Of dat je het zo moet lezen dat je als er bijv. staat: Minuut: 7 Snelheid: 6 Dat je dit 7 minuten moet lopen op snelheid 6? Verder zou ik willen weten of je ook kunt afvallen met de loopband als je insuline spuit. Ik doe dit nl, en ik val niets af. Hoeveel ik ook (intensief) loop (ik kan niet rennen door mijn bekkeninstabiliteit) ik val niets af. Of een paar ons, en dan na een paar dagen zit er weer een halve of hele kilo bij . Zeer frusterend, ik let goed op mijn voeding, eet gezond en weinig. Maar ik kom al aan van een boterham, dit had ik allemaal niet voordat ik insuline spoot. Ik had gehoopt dat door de loopband ik wat zou afvallen, maar nog helemaal geen resultaat. Ik heb hem nu anderhalve week, en ik sta er 3 x per dag op, en nog maar 1 ons afgevallen... Graag zou ik willen weten of dit komt door de insuline. Groetjes, Martine

    Reageer

    hey Martine. antwoord op uw vraag: qua minuten is neen, stel dat u al die minuten zou oplopen kom je aan 322 minuten uit starten vanaf 3 minuten. kortom aan 4 minuten loop je aan 7km per uur, en 60 seconden later aan minuut 5 loop je dan aan 8. 60 seconden later 6 minuten terug aan snelheid 4. enzoverder.

    Reageer

    Goed artikel, ik maakte al een paar van deze fouten zonder dat ik het in de gaten had.

    Reageer

    Goed artikel, ik maakte al wat van deze fouten zonder dat ik het in de gaten had.

    Reageer

    Goed artikel ik heb er zeker wat van geleerd.

    Reageer

    Beste, ik had een vraag op uw workout op de loopband:, op hoeveel % helling (incline) moet de loopband dan staan ? gr.

    Reageer