• Via mijn twitter had ik het al een beetje laten doorschemeren: ik ben zwanger! Wel geteld zit ik alweer in week 23. Dat betekent dat we half oktober het kindje mogen verwachten. Leonard en ik zijn al een hele tijd bij elkaar en dat we kinderen met elkaar wilden wisten we zeker. Maar wanneer precies dat wisten we niet. Tot eind vorig jaar. Toen begon het bij ons allebei te kriebelen. Half januari was ik zwanger. Het is dus heel snel gegaan. En daar zijn we super blij mee!

    Aan het begin van je zwangerschap komen er veel vragen op je af. Vragen als wat verantwoord is qua eten, wat je allemaal kan verwachten qua zwangerschapskwalen, maar ook wat veilig is qua sporten. Op deze laatste vraag wil ik in deze blogpost ingaan.

    Een kindje laten groeien in je buik kost veel energie. Bovendien kan je te maken krijgen met misselijkheid, rugpijn, een verstoord slaapritme en wil je veilig met je kindje in je buik omgaan. Niet zo gek dat je je afvraagt of (beginnen met) sporten verantwoord en veilig is voor het kindje in je buik.

    Sporten als je zwanger bent is veilig

    Goed nieuws: sporten tijdens je zwangerschap is veilig. Sterker nog; wetenschappelijk is bewezen dat sporten tijdens je zwangerschap heel gezond is voor jou en je kind. Je grootste prioriteit is echter fit te blijven. Dit is niet de tijd om flink af te vallen of je trainingen te intensiveren. Waarschijnlijk zal je gedurende je zwangerschap niet kunnen blijven doen wat je deed als voor je zwangerschap. Dat is logisch, maar door fit te blijven met regelmatige workouts zal het ook makkelijker zijn weer terug in shape te komen na je zwangerschap.

    Mom-in-Balance-2

    Welke sporten worden aangeraden tijdens je zwangerschap

    Als je al gewend bent om te hardlopen, kan je daar tijdens het begin van je zwangerschap gewoon mee doorgaan. Door het groeien van je buik en doordat je tijdens het hardlopen wat harder neerkomt, kan het hardlopen op een gegeven moment niet meer lekker aanvoelen. Luister naar je lichaam en stop er op tijd mee. Er zijn namelijk genoeg andere lichte sporten die je tot aan het eind van je zwangerschap kan beoefenen. Voor veel zwangere vrouwen is zwemmen een aantrekkelijke manier om fit te blijven. Veel zwembaden bieden dan ook zwemuurtjes aan voor zwangeren. Het is heerlijk om in het water je even gewichtloos te voelen. Bovendien houdt het je gewrichten soepel en brengt het je hartslag op een hoger niveau. Verder is het aan te raden regelmatig een stuk te wandelen. Wandelen kan in het derde trimester van je zwangerschap wellicht aanvoelen als een zware opgave, maar het versterkt je core wat rugpijn kan verlichten. Bovendien zal het je wervelkolom ondersteunen wat je helpt bij het dragen van je zware buik. Tot slot wordt er een enorme hoeveelheid aan zwangerschapscursussen aangeboden. Ik ben zelf net begonnen aan zwangerschapsyoga, waar ik in een later artikel meer over zal vertellen. Het leuke aan zwangerschapscursussen is dat je in contact komt met andere zwangeren ervaringen kan uitwisselen. Populair op dit moment is ook de zwangerschapscurssusen van Mom in balance. Dit is een zwangerschapscursus verspreidt over een groot deel van Nederland, waarbij je pittige workouts doet in de buitenlucht.

    Mom-in-Balance

    Luister naar je lichaam

    Het belangrijkste is te luisteren naar je lichaam. Ga niets forceren tijdens een workout. Vooral als je net begint met sporten of een lange tijd niet gesport hebt, is het belangrijk alles rustig op te bouwen. Het wordt zwangere vrouwen aangeraden 30 minuten per dag op een gematigde wijze actief te bewegen. Let daarbij goed op de juiste ademhalingstechniek. Jouw ademhaling wordt gedeeld met de baby, dus het is belangrijk voldoende zuurstof je lichaam in te transporteren. Dat je sneller buiten adem bent is overigens normaal. Als je erg buiten adem bent, is dat een teken het iets rustiger aan te doen.

    Tijdens je zwangerschap is je lichaam zich al aan het voorbereiden op de bevalling. Je gewrichtsbanden zullen extra soepel zijn. Je moet daarom goed in de gaten houden dat je ook bij het stretchen niets forceert. Ook is het beter dat je schokkende en stuiterende bewegingen tijdens je workout tot een minimum beperkt.

    Samengevat is het essentieel dat je luistert naar je lichaam. Dit geldt natuurlijk altijd bij het sporten, maar tijdens je zwangerschap is dit nog belangrijker omdat je ook de verantwoordelijkheid draagt voor je kindje. Voelt een oefening niet lekker aan, ben je buiten adem of ben je duizelig; stop dan met je workout! Het is sowieso verstandig jouw sportactiviteiten met je verloskundige  en/of huisarts te bespreken. Een zwangerschap is nou eenmaal hard werk. Zoals ik al zei: een kindje laten groeien in je buik kost veel energie!

  • 2 Reacties

    Gefeliciteerd! En altijd fijn om te weten dat je tijdens een zwangerschap mag blijven bewegen. Zelf sport ik graag en ik denk dat als ik ooit zwanger zou zijn en niet meer zou kunnen sporten, dat ik behoorlijk chagrijnig zou worden :').

    Reageer

    Dank je wel! Ja, heerlijk om je tijdens je zwangerschap gewoon fit te voelen en lekker te blijven bewegen, ook al doe je het wel wat rustiger aan.

    Reageer