• Als sporter verbruik je veel energie. Doordat je op hoog tempo allerlei voedingsstoffen verbrandt, zul je tijdens het sporten meer zogenaamde vrije radicalen aanmaken. De radicalen kunnen, wanneer ze in overvloed in je lichaam aanwezig zijn, cellen van je lichaam beschadigen. Dit merk je bijvoorbeeld door spierpijn. Om over voldoende energie te beschikken, een goede prestatie te leveren en sneller te herstellen zal je in de eerste plaats moeten zorgen voor een goede en gevarieerde voeding. Het voedingscentrum stelt dan ook dat bij recreatief sporten je voldoende vitaminen en mineralen uit je voeding haalt. Voedingssupplementen zijn dan ook nooit een vervanging voor goed en gevarieerd eten. Als aanvulling op een gezond voedingspatroon kunnen ze slechts helpen dichter in de buurt van de optimale hoeveelheden te komen.

    Vitaminen en mineralen stellen je lichaam in staat belangrijke processen uit te voeren. Ze beschermen ons tegen bacteriën en versterken onze weerstand. Bovendien neutraliseren ze schadelijke stoffen die dagelijks ongewild ons lichaam binnenkomen. Bij sporters met een vitamine- en/of mineralentekort kan een multivitaminesupplement voor betere prestaties zorgen. Dit geldt met name bij een tekort aan vitamine C en bepaalde B-vitamines. Een vitaminetekort kan verschillende oorzaken hebben. Het kan bijvoorbeeld liggen aan te weinig eten, een onvoldoende gevarieerd voedingspatroon of het te lang koken van groenten. De oorzaak van het tekort zal in dat geval als eerste aangepakt moeten worden. Een supplement kan een goede aanvulling zijn.

    Er zijn op de markt verschillende mulitivitaminen voor sporters verkrijgbaar. Bijvoorbeeld:

    All-Sports van Essential Organics. O.a. verkrijgbaar bij de de Vitaminstore

    Centrum Performance. Verkrijgbaar bij de meeste drogisterijen en supermarkten.

    Multivitamine forte van Fit For Me.

    Het voedingscentrum stelt dat er enige voorzichtigheid geboden is met het gebruik van sommige voedingssupplementen.  Sommige voedingssupplementen voor sporters bevatten naast vitamines en mineralen soms ook cafeïne, creatine en bepaalde aminozuren. Bovendien is uit recent onderzoek gebleken dat supplementen voor sporters soms resten van hormonale stoffen (o.a. spierversterkers) kunnen bevatten. Lees daarom altijd goed het etiket en wees voorzichtig met preparaten die via internet of niet erkende retailers worden aangeboden, die niet voldoen aan de Nederlandse of Europese regelgeving voor voedingssupplementen.

    foto: link