• In mijn 22e week van mijn zwangerschap ben ik begonnen met een cursus zwangerschapsyoga. Met nog niet zo heel veel yoga-ervaring was ik heel benieuwd hoe mij dit zou gaan bevallen. Ik ben best een nuchter iemand, dus ik was een beetje bang dat het me allemaal te zweverig zou zijn. Om diverse redenen besloot ik toch ervoor te gaan. Inmiddels ben ik al heel wat weken verder (ben nu 33 weken zwanger) en vertel ik graag aan jullie hoe het allemaal bevalt.

    Waarom ik gekozen heb voor zwangerschapsyoga

    Net als veel andere aanstaande moeders vind ik het fijn om mijn zwangerschap heel bewust mee te maken, zodat ik er echt van deze bijzondere 9 maanden kan genieten. Je kan dat op heel veel manieren doen: je kan een zwangerschapsdagboek bijhouden, wekelijks een foto van je groeiende buik maken, praten met andere (aanstaande) moeders, zwangerschapsboeken lezen, maar ook het volgen van een zwangerschapscursus kan hier wat mij betreft enorm aan bijdragen. Er bestaat echt een enorme keur aan zwangerschapscursussen. Ik moest er echt even onderzoek naar doen, want door alle bomen kon ik even het bos niet meer zien. Zwangerschapsgymnastiek, mensendieck, haptonomie en zwangerschapsyoga; het is maar een kleine greep van alle cursussen die worden aangeboden. Een cursus is bovendien een hele investering, dus het is belangrijk dat je een aanpak kiest die goed bij je past.

    De reden waarom ik uiteindelijk voor zwangerschapsyoga heb gekozen is niet alleen fit te blijven tijdens mijn zwangerschap. Ik heb voornamelijk voor zwangerschapsyoga gekozen vanwege het feit dat bij zwangerschapsyoga de focus veel meer ligt bij het bewust zijn van je lichaam. In mijn leven heb ik twee keer een hyperventilatie-aanval gehad en ik was een beetje bang dat dit ook tijdens de bevalling zou kunnen gebeuren. Hyperventilatie ontstaat vaak vanwege een paniekgevoel en ik zocht daarom een cursus die mij onder andere leert vertrouwen te hebben in mijn lichaam. Je leert onder andere het verschil te voelen tussen spanning en ontspanning en dit leek mij heel waardevol. Ook leer je tijdens zwangerschapsyoga verschillende ademhalingstechnieken, zorgt het voor versoepeling en versteviging van je spieren en krijg je verschillende oefeningen mee voor het versterken van je bekkenbodem.

    Mijn ervaringen tot nu toe

    Oké, de eerste les moest ik toch m'n lachspieren een klein beetje inhouden. Allemaal zwangere buiken bij elkaar 'luisterend naar hun innerlijke kracht, innerlijke rust en innerlijke gevoel van vertrouwen'. Het levert toch een typisch plaatje op. Ook het doen van de bekkenbodemspieren vond ik in het begin maar een beetje vreemd. Je wordt kort gezegd gevraagd je vaginaspieren te trainen in het bijzijn van anderen... Ondertussen snap ik wel dat juist deze oefeningen heel belangrijk zijn voor tijdens de bevalling en het herstel na de bevalling.

    Toch valt het zweverige gedoe me heel erg mee. De meeste vrouwen die aan zwangerschapsyoga doen hebben ook nooit eerder yoga gedaan en daar wordt rekening mee gehouden. De oefeningen die gedaan worden zijn bovendien allemaal heel praktisch. Tijdens je zwangerschap komt er door het zwaarder worden van je buik veel druk op het bekken te staan. Vooral nu ik verder in mijn zwangerschap ben merk ik dat. Daarnaast heb ik af en toe ook last van een stijve rug en schouders, omdat ik eigenlijk alleen nog maar op mijn zij kan slapen. Na een yoga sessie voel ik me echt weer veel lekkerder. M'n spieren en gewrichten heb ik weer even los gemaakt en ik mijn lichaam voelt weer veel relaxter aan.

    We hebben tot nu toe één partnerles gehad. Onder af en toe gegniffel deden de mannen allemaal heel goed mee. Tijdens de partnerles leerden de mannen onder andere welke massagetechnieken uitgeoefend kunnen worden tijdens en tussen de weeën door, om de pijn iets te verlichten. Verder werden ze op de hoogte gebracht van de ademhalingstechnieken om de vrouwen tijdens de bevalling te ondersteunen en deden we een aantal houdingen, zodat de mannen contact konden maken met de baby. Ik vond het een hele leuke les!

    Ademhalingstechnieken

    Eén van de dingen waarom ik dus voor zwangerschapsyoga heb gekozen is het leren van verschillende ademhalingstechnieken. De angst voor een hyperventilatie-aanval tijdens de bevalling heb ik nu totaal niet meer! Ik ben echt heel blij dat we elke week aandacht aan de ademhaling besteden, want ik ben ervan overtuigd dat dit heel belangrijk is. Er zijn vier ademhalingstechnieken die worden aangeleerd. De eerste is de diepe buikademhaling. Dit is de basis ademhaling die je gebruikt tussen de weeën door om weer tot rust te komen. Vervolgens heb je de flankademhaling voor tijdens de weeën. Bij deze ademhaling adem je naar de flanken van je longen toe. De ademhaling is dan een stuk hoger. Tenslotte heb je nog de roosademhaling die specifiek bedoeld is voor het moment dat het hoofdje 'staat' en een ademhalingstechniek voor tijdens het persen.

    Hoe kijk jij tegen zwangerschapsyoga aan? Lijkt het je wat of zou jij eerder kiezen voor een andere zwangerschapscursus?


  • 1 Reactie

    Ik ben (nog) niet zwanger, maar als het zo ver is ga ik zeker aan zwangerschapsyoga doen. Lijkt mij heerlijk ontspannen. Leuk om jouw ervaringen te lezen.

    Reageer