• Zo kleed je je warm genoeg bij elke temperatuur

    16 okt 2014 | Sport Tips
  • Het is inmiddels herfst en buiten wordt weer kouder. Als je regelmatig buiten sport, dan heb je het vast wel eens meegemaakt. Tijdens je bootcamp in het park of hardlooprondje door het bos, merk je ineens dat je een laag kleding teveel of te weinig hebt aangetrokken. Je zweet je kapot met dat extra vestje aan. Maar het kan ook zijn dat je training niet goed op gang komt omdat je staat te rillen van de kou. In deze blogpost vertel ik je precies wat en hoeveel lagen kleding je het beste aan kan trekken bij welke temperatuur.

  • De basis

    Elke sportoutfit begint bij de basis. Dit is de laag kleding die je draagt op je huid. Het bestaat uit je ondergoed, sportsokken, een sportshirt en een sportbroek. Omdat dit de kledinglaag is die je op je huid draagt, is het belangrijk dat deze kleding goed vocht kan afvoeren. Een vochtige huid verliest veel sneller zijn temperatuur dan een droge huid. Juist in de herfst en winter is het belangrijk hier rekening mee te houden. Let bij de aanschaf van nieuwe sportkleding daarom op woorden als: ademend, vocht afdrijvend Dry Fit, en Cool Max. Dit soort stoffen kosten wellicht wat meer dan gewoon katoen, maar de extra uitgave eraan is het zeker waard.

  • Extra warmte laag

    Deze middelste laag kleding zorgt ervoor dat de warmte die je lichaam produceert als het ware wordt 'opgesloten'. Tijdens de koudere herfst- en winterdagen is dit essentieel. Fijne stoffen voor deze laag zijn fleece en wol. Beide stoffen hebben namelijk de eigenschap snel te drogen, maar ook je lichaam te isoleren van de koude buitenlucht. Zorg bij de aanschaf van dit soort kleding ervoor dat de kleding niet te strak zit. Er moet als het ware een klein stukje lucht tussen deze kledinglaag en de basis kledinglaag zitten. 

  • Beschermingslaag

    De buitenste laag kleding heeft als functie je te beschermen tegen weersinvloeden zoals wind, regen en sneeuw. Denk bijvoorbeeld aan een winddicht sportjack dat bestand is tegen regen. In de maanden dat het 's avonds vroeg donker wordt is het ook heel handig als deze kledinglaag licht reflecteert, zodat je goed zichtbaar bent op de weg.

  • Accessoires

    Het grootste gedeelte van onze lichaamswarmte verliezen we via het hoofd. Als het echt koud begint te worden is het daarom verstandig ons hoofd te beschermen met een muts. In feite zou je zelfs met een kledinglaag minder kunnen gaan sporten doordat een muts al voldoende bescherming biedt. Net als de rest van de kleding die je op je huid draagt is het fijn als je muts en/of handschoenen gemaakt zijn van een stof die goed vocht kunnen afvoeren. 

  • In bovenstaande afbeelding zie je een aantal suggesties wat je aan sportkleding zou kunnen dragen bij welke temperatuur. Het zijn suggesties, dus experimenteer gerust met wat het beste voor jou werkt. Hoe warm of koud het buiten aanvoelt is voor iedereen weer anders. Voor sommige mensen is het koud als het buiten 10 graden is. Andere mensen vinden het met 10 graden nog steeds heerlijk warm. Daarnaast speelt ook nog eens mee hoe hard het buiten waait en hoe sterk de zon schijnt. Gebruik bovenstaande afbeelding daarom als leidraad en werk vanuit daar verder. 


  • 1 Reactie

    Bedankt voor de leuke blog, Angela! Ik doe al langer aan planken omdat ik vaak last heb/had van lumbago. Dankzij het planken zijn deze klachten helemaal verleden tijd. Wel leuk hoe je het omschrijft. Het doet meer dan alleen maar buikspieren en de onderrugspieren versterken. Het zorgt er oa voor dat de ademhaling tijdens de oefening minder diep wordt. Hiermee train je uithoudingsvermogen.

    Reageer