• Zo maak je zelf de allerlekkerste natuurlijke pindakaas

    24 okt 2014 | Eten Recepten
  • Zelf pindakaas maken is echt súper makkelijk! Laatst kocht ik een zak met pinda's voor een aantal Indonesische gerechten, maar ook om er pindakaas van te maken. Ik was best benieuwd naar hoe het ging uitpakken, want ik had het nog nooit eerder pindakaas gemaakt. Het was een groot succes! In dit artikel vertel ik je hoe je zelf pindakaas maakt zonder toegevoegde suikers en andere additieven en waarom pindakaas bijdraagt aan je gezondheid.

    Hoe gezond is pindakaas?

    Alhoewel pindakaas relatief veel calorieën bevat, zijn er genoeg redenen om dit zuiver plantaardige product niet links te laten liggen. Pindakaas bevat namelijk ook enorm veel goede voedingsstoffen:

    • De onverzadigde vetzuren in pindakaas hebben een gunstig effect op het cholesterolgehalte in je bloed. Het beschermt hierdoor tegen hart-en vaatziekten.
    • Pindakaas helpt je bij meer spieropbouw. Pindakaas zit namelijk boordevol eiwitten en zorgt ervoor dat de bloedtoevoer naar je spieren efficiënter verloopt.
    • Naast eiwitten en gezonde vetten bevat pindakaas vezels (stimuleren een goede darmwerking), vitamine E (remt o.a. het verouderingsproces), magnesium (goed voor de botten en spierherstel), vitamine B6 en zink (goed voor het immuunsysteem). Ook zit er in pindakaas foliumzuur, ijzer, koper, calcium en vitamine A.
  • Ingrediënten

    Om zelf 1 pot pindakaas te maken heb je de volgende ingrediënten nodig:

    • 1,5 pot ongeroosterde, pinda's zonder vlies (meet dit af in de pot waar je de pindakaas straks in gaat bewaren)
    • een snufje zout
    • 1 eetlepel olijfolie (of beter pinda olie)

    Eventueel kan je hier aan toevoegen:

    • 1 eetlepel honing of andere zoetstof, indien je de pindakaas zoeter wilt maken
    • grof gehakte pinda's, cocoa nibbs, kaneel (of iets anders) voor de variatie  
  • De pindakaas is het lekkerst als je de pinda's van tevoren roostert. Dit kan in een koekenpan of in de oven. In de oven rooster je ze zo'n 10 minuten op 175 graden Celsius. Ik heb de pinda's deze keer in de pan geroosterd omdat dat net even wat sneller gaat, maar in de oven worden de pinda's wel wat gelijkmatiger gouden-bruin. Je kan de pinda's overigens ook ongeroosterd laten. De smaak is dan alleen net wat minder intens. Het voordeel van geroosterde pinda's is bovendien dat de pindakaas net wat smeuïger wordt, door de vrijgekomen oliën.

  • Als de pinda's eenmaal geroosterd zijn, is het tijd om ze heel fijn te gaan malen. Ik doe dit het liefst met mijn Magimix foodprocessor, maar je kan dit ook heel goed doen met een blender of een staafmixer. Het beste is om de pinda's te malen als ze nog een beetje warm zijn. Als je pindakaas wilt met stukjes noot er in, kan je ze het best eerst even grof malen waarna je 1 a 2 eetlepels van het mengsel even apart houdt.

  • Het duurt zeker een aantal minuten voordat de pinda's zo fijn gemaald zijn dat het een pasta is geworden. Het ligt ook een beetje aan de kracht van de machine hoe lang het ongeveer duurt. Ik denk dat ik de pinda's wel iets van 7 minuten heb laten malen. In het begin ziet de mix er kruimelig en droog uit. Op een gegeven moment beginnen de stukjes pinda's aan elkaar te plakken en lijkt het een stevig taai goedje te worden. Nog even geduld! Op een gegeven moment zal je zien dat de pinda's gemalen zijn tot heerlijke smeuïge pindakaas. Om de pindakaas nog wat extra smaak te geven kan je er een snufje zout en een klein beetje olie aan toevoegen.

  • Dit is het basis recept voor het maken van pindakaas. Super simpel toch?! Je kan deze techniek ook op andere noten toepassen. Het lijkt mij dan ook super lekker om eens amandelpasta, hazelnotenpasta of pasta van cashewnoten te maken. Optioneel kan je er nog variëren in de recepten door er gemalen nootjes, honing of bijvoorbeeld kaneel aan toevoegen. Experimenteer met wat jij lekker vindt.

    Ik vind pindakaas heerlijk voor op de boterham, maar ik vind het  ook heel lekker om het te mengen in een smoothie, te eten met stukjes appel of banaan of het te verwerken in een baksel. Ben jij net als ik gek op pindakaas en heb je zelf wel eens pindakaas gemaakt? Laat een reactie achter in de comments!


  • 2 Reacties

    Bedankt voor het delen van deze gezonde en veilige voeding dieet. Het is zeker hield ons lichaam gezond.

    Reageer

    Hoi , Ik heb het net gemaakt helaas niet zo mooi smeuig gekregen maar wel lekker. Alleen een vraagje. Hoe lang bewaar je dit? En waar? In de koelkast of kan het gewoon in de kast? Groetjes lydia

    Reageer